Приставки нового покоління від Sony та Microsoft, що з’явилися наприкінці 2020 року, багатьох розчарували. Настільки лайно? Ні, насправді на початку продажів нових PlayStation 5 і Xbox Series S/X не вистачило навіть для тих, хто зробив попереднє замовлення.
А взагалі, чи є сенс купувати окремий пристрій для гри? Можливо, краще зібрати гроші на новий ігровий комп’ютер або покращити старий? Адже на відміну від PlayStation і Xbox, комп’ютер також може бути робочою станцією, та й загалом це більш універсальний пристрій.
Отож, що краще — комп’ютер чи консоль, ПК чи PlayStation 4/5/Xbox? Порівняємо всі плюси й мінуси з аргументами й контраргументами. Битва буде жорстокою, як і срачі в коментарях 🙂
Відмінності нових консолей від ПК
Спочатку наведемо кілька нудних технічних аргументів. Ігрові приставки відрізняються від більшості персональних комп’ютерів деякими технічними особливостями:
- Швидкий накопичувач NVME SSD. Звичайно, ніхто не заважає встановити на свій геймінг-ПК твердотільний SSD (особливо з урахуванням того, що жорстким дискам HDD уже давно пора на помийку), але не кожна материнська плата має роз’єм NVME. SATA, при всій повазі, перестає вважатися швидким, оскільки швидкість M.2 NVME може сягати 5000 МБ/с і 700к IOPS (на інтерфейсі PCIe 4.0 x4);
- Декомпресія даних на апаратному рівні. Зі швидкістю обміну даними з накопичувачем, і без того блискавичною, у приставок все в повному порядку. Це завжди було слабким місцем багатьох настільних комп’ютерів.
- Оптимізовані алгоритми рендерингу. Наприклад, технологія Sampler Feedback Streaming дозволяє стиснути розміри текстур до 10 разів без втрати якості зображення, а технологія Variable Rate Shading, запатентована AMD, підвищує продуктивність гри від 2% до 9,4% в різних сценаріях шляхом стискання кадрів на рівні затінення.
І таких ексклюзивних технологій для консолей не одна і не дві. У результаті маємо ефективне використання оперативної пам’яті, економію ресурсів ЦП для інших завдань, вивільнення відеопам’яті. Для однієї й тієї ж гри на консолі та ПК може знадобитися різний обсяг доступної відеопам’яті. А відеокарти для ПК з великим обсягом VRAM все ще достатньо дорогі.
Геймеру – геймерське. Отже, консоль?
Зручність часто відіграє ключову роль. Особливо для постійно зайнятих людей, у яких і так голова забита різними справами. Не всі геймери (технозадроти, ми ще про вас поговоримо) відчувають приємну ейфорію при виборі та покупці нової відеокарти та іншого “заліза” під свої завдання. Більш того, у майбутньому доведеться задуматися про апгрейд.
Консольним гравцям не потрібні всі ці DirectX, OpenGL, 50 клієнтів Steam, Origin, Uplay і таке інше. Хочеться згадати вічні танці з бубном при налаштуванні геймпадів для нормальної роботи з ПК… Це не стосується деяких дорогих моделей (наприклад, Xbox), де “вставив і граєш”, але частіше за все доводиться шаманити.
З консолями все просто. Ви не стикаєтесь ні з чим з перерахованого. При першому включенні вам потрібно буде налаштувати приставку (кажуть, що з новими Xbox є трохи метушні), проте все більш-менш зрозуміло. З погляду простоти використання питання про те, що краще — комп’ютер (ПК) або PS4/5/Xbox, взагалі не стоїть. Тут перевага однозначно на боці приставок. Ви можете розмістити її куди завгодно — на підлозі, на полиці, навіть повісити на стіну, і вона не заважатиме. І ще ви можете взяти її з собою куди завгодно. Портативність — це безумовний плюс.
Стоп. Портативність може забезпечити й ноутбук. Але геймінгові ноутбуки — сумнівне задоволення. Висока ціна, маленький екран, не найзручніша клавіатура для гри, перегрівання і “порізане” залізо… Вагон компромісів.
Функціональність — перший пропущений?
Відсутність потреби в калібруванні параметрів гри під відеокарту, наявність різних зручних функцій, таких як швидкі скріншоти, запис відео та запуск стріму за кілька натискань — все це, можливо, не дуже суттєво, але дає перевагу приставкам перед ПК. Хоча розшарити або опублікувати матеріал все ж зручніше на ПК. Однак розробники в Microsoft і Sony постійно розширюють функціонал і запозичують успішні рішення від комп’ютерів. Наприклад, недавно в Xbox One з’явилася підтримка керування за допомогою миші та клавіатури в деяких іграх, зокрема Fortnite та Minecraft. Причому ці периферійні пристрої були випущені не спеціально для консолі, а в звичайному для комп’ютерного користувача вигляді.
Контраргумент: клавіатура і миша в консолях – це “костиль”. Грати в стратегії та шутери важко. Можна навчитися, але все одно не те.
Стабільність – прямо в щелепу
А що таке “вильоти” – велика таємниця. Для гравців на консолях, але не для “пекарів”. І, здається, ця проблема буде вічним супутником власників ПК. Крім звичайних вильотів, “тормозів” через зовнішні додатки, іноді насолоджуємось блакитними екранами смерті (BSOD), збоями драйверів та перегрівами відеокарти (хоча консолі теж нагріваються).
На відміну від комп’ютерів, ігровий процес на консолі стабільний. Найкращий момент, щоб поглузувати з ноутбуків, але десь другим разом.
Контраргумент: консолі не надають жодної гнучкості. Ні в плані “заліза”, ні в плані софту, ні в плані контролерів. Що дали, тим і тішся.
Живий мультиплеєр – удар нижче пояса
Платний, так, але живий, без чітерів, школоло і токсиків. За нецензурну лексику та образи і забанити можуть. Дорослі хлопчики точно оцінять різницю. Але якщо ви школяр або любитель “зачморити” суперника, який знущався над вами у грі, то ПК для вас 🙂
Ігри для ПК з розділеним екраном для двох (тим паче для 3-4 гравців) – дуже велика рідкість. Ось сидите ви з другом з пляшкою пива або безалкогольного напою, немає особливо чим зайнятися, хотілося б пограти у щось. Чорт, десь у комоді валяються геймпади. Вибір, у що пограти вдвох на геймпадах за ПК, дуже обмежений. Якщо ви знайдете щось таке, то, знову ж таки, налаштувати джойстики може бути цілою історією. А якби у вас була консоль…
Локальний офлайн-мультиплеєр підтримують багато ігор на PS, Xbox і Switch. Достатньо підключити ще один геймпад, і вам вже не буде нудно. Це особливо цінно, коли геймінг – це хоббі всієї родини.
Консолі дешевші – нокаут
До вартості ігор для різних платформ ми ще доберемося. На порядку денному – питання вартості самого обладнання. Ось, наприклад, ви хочете пограти в Red Dead Redemption 2, хоча б не на максимальних налаштуваннях, але в 4K. Щоб отримати мінімально комфортні 30 кадрів в секунду при такому розширенні, потрібна хороша відеокарта, як мінімум Nvidia GeForce RTX 2060 Super з 8 ГБ пам’яті (нижче наведені показники FPS різних відеокарт за прийнятною ціною в цій грі). Її вартість становить близько 9 000 – 11 000 гривень. А скільки ще витрат очікується на всі інші компоненти персонального комп’ютера…
Ціна Xbox Series X складає приблизно 20 000 гривень. Microsoft Xbox Series S з 512 ГБ можна купити за 11 000 гривень.
Так, у питанні про те, що краще – приставка або комп’ютер для гри з точки зору вартості пристрою, перший варіант виграє. Консоль обійдеться дешевше в даний момент.
Контраргумент: платний мультиплеєр та платні ігри (дорожчі, ніж на ПК) в перспективі добряче підвищать ваші витрати на геймінг.
Бонусом – здорова конкуренція
Ніщо так не сприяє якості продукту, як конкуренція за гаманці покупців. Sony і Microsoft борються за клієнтів уже не перший десяток років. Як результат – дороговартісні ексклюзиви, спеціальні ігрові сервіси (наприклад, Game Pass), щомісячні безкоштовні ігри, розпродажі, хороші знижки, акції, великі оновлення.
Щедрі пропозиції є і в сервісах ігор для ПК, але рідше. Розробники комп’ютерного обладнання не мають засобів впливу на розробників ігор. Особливо в тому плані, щоб зменшити навантаження на ПК-залізо. Розробники в першу чергу орієнтуються саме на консолі та адаптують ігри під конкретне обладнання. Звідси й часті криві “порти” на ПК.
Ексклюзиви
Якщо вже згадали про ексклюзиви… Це ще один безсумнівний козир у рукаві консолей. Багато чудових релізів, таких як God of War і The Last of Us, пролетіли повз ПК. Малоймовірно, що у майбутньому ситуація зміниться на користь шанувальників ПК. Розробники консолей розуміють, що популярний ексклюзив може привернути велику аудиторію. Чимало гравців купують консолі, зокрема PS4, лише для ексклюзивів.
Буває також, що гра, яка раніше була представлена як ексклюзив на консолі, в подальшому, через кілька років, все ж виходить на комп’ютері. Так сталося з Grand Theft Auto V, Final Fantasy XV та деякими іншими популярними проектами. Це цікава картина: власник багатотисячного геймінгового комп’ютера дивиться проходження новинки на YouTube і ледь стримує слинку.
На ПК також виходять цікаві ексклюзиви. Наприклад, World of Warcraft і Dota 2 🙂 Навіть на Xbox, компанія-власник якої володіє ОС Windows, в певному сенсі більше розмаїття. Тут вже немає класичних ексклюзивів, але в Game Pass (299 гривень на місяць) часто можна знайти щось цікаве, чого немає на Windows, приміром, DMC 5 и RDR 2 були недоступні в Game Pass для ПК.
Фізичні копії ігор та колекційні видання… “Соснольщик” завжди має що показати. А ПК-шник у цей час знімає кришку системного блоку, щоб показати свою нову ЛГБТ-шну підсвітку, але задихається від пилу, що осів на радіаторах…
Чим відповіш, наш любимий ПК?
О, ні, ще не час для панахиди за ПК. Відповідь на питання, що краще – ігрова приставка чи ігровий комп’ютер, зовсім не однозначна. У платформи персонального комп’ютера є свої сильні сторони. Давайте розглянемо, в яких випадках вибір на користь ПК є більш раціональним.
Усі ці складнощі з встановленням ігор, програм, драйверів та налаштуванням системи певною мірою виправдані. Ось чому:
- Графіка найвищого рівня. Технологія трасування променів вже не перший рік тішить власників ПК. В консолі її завезли лише з виходом PS5 тільки нещодавно. Просто порівняйте графіку, яку видає PS4 та ПК у грі “Відьмак 3”. Дехто скаже, що різниці немає. Але основну масу не обманеш, і вона вказує на перевагу ПК. Можливо, скептики побачать більш помітну різницу у Metro Exodus або Sekiro. Потужні відеокарти для ПК видають кращу графіку, ніж апаратне забезпечення сучасних консолей. 4K 60 FPS у деяких іграх для консолей перетворюється на ефектний слоу-моушн. Контраргумент: розробники оптимізують ігри під апаратне забезпечення консолей, тому для ПК може знадобитись значно потужніша апаратна частина, ніж для консолей, щоб “витягнути” ту саму гру.
- Можливість апгрейду. Так, консоль може залишатись актуальною досить довго. Але що робити, коли вона застаріє? Життєвий цикл консолі – це приблизно 6 років. Проте вже через 3-4 роки після випуску розробники починають “обрізати” графіку та технології, щоб стара консолька не “тупила”. А якщо вона вже тупить? Купуйте нову. Жодного поступового апгрейду компонентів. Власник ПК замінив відеокарту і продовжує грати. Контраргумент: приставки – ліквідний товар на вторинному ринку. Продати її легко. І не доведеться сильно втрачати в ціні. Втрати незначні.
- Більше доступних іграбельних жанрів. Комфортне управління в шутерах, стратегіях і рольових іграх без миші та клавіатури? Ха-ха-ха. Бідні консольщики, це ж треба так збочуватись, щоб підключати клавіатуру та мишу через спеціальні емулятори або, ще кумедніше, грати у це все на геймпаді 🙂
- Рай для ретроградів. У власників консолей є ексклюзивні ігри, а у власників ПК – старі олдскульні ігри, ні з чим не зрівнянна ностальгія за минулими часами. Навіть якщо проект настільки старий і забутий часом, що вийшов до Windows XP, за допомогою магії емуляторів його можна запустити на сучасних ОС. У випадку з консолями доведеться купувати або шукати старі версії цих приставок, які, напевно, вже й не працюють. Або купувати на OLX за високу ціну. Контраргумент: коло тих, хто ностальгує за PS1, Sega Dreamcast, Nintendo, постійно збільшується. Ці старі куски пластику викликають найтепліші почуття.
- Моди та патчі. Оцініть, наскільки великі бібліотеки модів, патчів та всіляких доповнень для ПК. Гравці на консолях радіють тому, що є. Контраргумент: з патчами часто виникають проблеми, а деякі з них зроблені настільки криво, що через критичні помилки доводиться перевстановлювати гру наново. Крім того, для консолей часто випускають додатковий контент (DLC).
- Розширений функціонал Steam. Зокрема, є можливість повернення гри протягом 14 днів, якщо не було зіграно більше 2 годин. Чим відповідають консолі? Nintendo взагалі не повертає ігри, Sony – винятково якщо не було (спроби) завантаження.
- Організація робочого місця. Облаштувати комп’ютерне робоче місце, можливо, дорожче, але ви не будете заважати своїм домашнім, а вони вам. При підключенні консолі до телевізора постійні суперечки за право “володіння” телевізором гарантовані. Контраргумент: грати в ігри в хорошій компанії – чудовий спосіб розважитися і подружитися. Ну або набити один одному фейс, і не тільки в Mortal Kombat 🙂 Та й тягнути системний блок разом з усіма проводами до великого телевізора – таке собі задоволення.
- Універсальність. Комп’ютер – це повноцінна мультимедійна платформа. Робота, навчання, творчість, розвиток творчих навичок… Навіть просто переглядати інтернет, і то зручніше.
Порівняємо графіку в одній з найвідоміших ігор на різних платформах:
Список переваг ПК чималий, хіба ні? Ви все ще впевнені, що краще брати PlayStation 4 або Xbox, а не комп’ютер? Аргументи прихильників ПК на цьому не вичерпані.
Ціни на ігри
Нові релізи для консолей раніше коштували дорожче, ніж для ПК. Наприклад, Grand Theft Auto 5 на релізі коштувала орієнтовно на 1000 гривень більше для консолей, Call of Duty: Advanced Warfare – на 400, Відьмак 3 – теж на 1000 гривень більше. Проте зараз різниця уже майже непомітна, ціни більш-менш схожі.
Старіння гри завжди призводить до зниження її ціни. Інше питання, чи готові ви чекати роками зниження цін, коли ваші друзі вже зараз обговорюють сюжет і геймплей нової гри, ще й навмисно спойлерять…
А як же піратство? Схвалювати подібне – неблагородна справа, але якщо завантажувати все підряд з торрента, економія на ПК виявиться колосальною. Один із авторів на ресурсі Trashbox розрахував витрати користувачів при кувіплі PC або PS4 Pro + 60 ігрових релізів за останні 5 років. Ось що вийшло:
- PS4 Pro + 60 релізів – близько 120 000 грн.
- ПК + 60 релізів – біля 70 000 грн.
- ПК + 60 піратських релізів – приблизно 30 000 грн.
Також він розрахував, у скільки все це обійдеться, якщо купувати ігри зі знижками:
- PS4 Pro – 45 000 гривень.
- ПК – 37 000 гривень.
Є різниця у будь-якому сценарії. Також потрібно додатково платити за онлайн-мультиплеєр на консолі. Якщо ви хочете грати в мережі, вам потрібно оплачувати підписку. Крім того, що самі ігри коштують немало грошей, до них ще й додатковий доступ потрібен. За словами самих гравців, “це вже зовсім ні в які ворота…”
Коли варто купувати консоль?
Отже, підсумуємо. Краще купувати ігрову консоль у таких випадках:
- Просто зараз немає достатньо коштів на купівлю, збірку або апгрейд комп’ютера;
- Ви бажаєте грати на великому телевізорі;
- Ви в захваті від офлайн-мультиплеєру, FIFA, ігор з роздільним екраном;
- Ви з нетерпінням хочете спробувати ексклюзивні ігри, створені спеціально для PlayStation;
- Ви не хочете або не можете збирати інформацію про компоненти, їх сумісність, аналізувати технічні характеристики і системні вимоги;
- Ви надаєте перевагу максимально простому і зручному інтерфейсу користувача, легкому у налаштуванні, бенз танців з бубном. Увімкнули і граєте;
- Мобільність пристрою важлива для вас, можливість легкого перенесення без прив’язки до свого дому;
- Ви вже маєте PS Vita і плануєте отримати досвід віддаленої гри на PS4;
- У вас вже є ігри з бібліотеки PlayStation Network.
Коли варто обрати настільний комп’ютер?
Настільний комп’ютер краще обрати у таких випадках:
- Ви готові витратити більше грошей одноразово, щоб потім економити на іграх;
- Встановлення ігор, програм, драйверів, налаштування геймпадів не є проблемою для вас, а навпаки, приносить задоволення;
- Ігровий пристрій буде використовуватися і для інших цілей, наприклад, для роботи або навчання;
- Ви звикли використовувати замість геймпада комбінацію клавіатура + мишка;
- Граєте в безкоштовні онлайн-ігри, а також у ретро-ігри, віддаєте перевагу стрілялкам та стратегіям;
- Плануєте встановлювати моди та патчі;
- Вважаєте себе відважним піратом.
Який прогноз?
З виходом нових консолей PS5 і Xbox Series S/X перевага комп’ютерної графіки перед консолями практично втрачена. Нові приставки здатні працювати в роздільності 4K з максимальними параметрами графіки та підтримувати трасування променів. Щоб досягти такої ж графічної обробки на ПК, вам прийдеться інвестувати у відеокарту. На даний момент ціни на відеокарти трохи знизилися, тому варто розглянути цей варіант.
Однак прогнози щодо розвитку сучасних ігор не дуже обнадійливі. Вимоги до комп’ютерного обладнання зростають дуже швидкими темпами, тому потреба в апгрейді нових комп’ютерів не за горами. Вихід нових консолей від Sony та Microsoft може стати каталізатором швидкого зростання системних вимог, особливо за обсягом оперативної та відеопам’яті.
Загалом тема вибору геймінгової платформи дуже заїжджена, але все ще суперечлива. У обох сторін є свої прихильники, для яких всі аргументи і докази до одного місця. Навіть якщо подивитися на це питання з об’єктивної точки зору, немає однозначної відповіді, що краще для ігор – геймінговий комп’ютер (ПК), PS4/5 або Xbox. Що ж робити? Пропустити через себе та свої сценарії використання всі фактори, які ми навели, і оцінити, які з них важливіші. На основі цього й приймайте остаточне рішення. Що б ви не обрали, успішних покупок та захоплюючого геймплею!
Чекаємо вас у коментарях. Там має бути гаряче 🙂